dinsdag 1 september 2015

Streekproducten



Als je op vakantie gaat naar Drenthe moet je ook wat streekproducten geprobeerd hebben. Voor mij is een vakantie in Ruinen dan ook niet compleet zonder mijn vaste lijstje producten weer aangeschaft zijn. Op de camping worden we altijd verwelkomd met 'Rûner Heide plag'n' grote ronde koeken met suikerkorrels. Bij het bezoekerscentrum koop ik daar altijd een pak 'Dwingelderveld koeken' daar zitten ook allemaal lekkere noten en rozijnen in. Beide koeken worden gebakken in Bakkerij Steenbergen in Ruinen. Op de foto staan ook kniepertjes, daar kom ik straks op.

Het belangrijkste op mijn lijstje is HONING! Ik koop geen honing uit de supermarkt, maar haal het altijd als ik in Drenthe ben. Soms koop ik honing in het bezoekerscentrum, maar als ik tijdens een fietstocht langs een huis rij waar ze producten verkopen aan de rand van hun erf wil ik daar ook wel eens wat kopen. Deze keer ben ik voor het laatste gegaan. Onderweg naar de grote heide kwam ik langs een huis waar ze aan de rand van hun erf allemaal potten honing hadden staan. Daar heb ik 2 potten meegenomen (linker en rechter pot). De middelste pot heb ik ergens anders vandaan.

Meestal als we de grote heide oversteken gaan we richting Dwingeloo of de Davidsplassen. Deze keer gingen we de andere kant op. Je ziet onderweg weer hele andere dingen. Via de bossen en weilanden kom je weer in Ruinen terecht. Bij een woonerf stuitte we op een aanlokkelijk bord. 'Boerderijwinkel erf- en streekproducten, Kom het bruggetje over' Het winkeltje was klein, maar straalde heel veel sfeer af. Het rook er ook nog eens heerlijk, de eigenaar vertelde dat hij bezig was met het bakken van kniepertjes. Hij gebruikt daarbij honing in plaats van suiker en dat geeft net een andere smaak. Je kan daar ook van alles proeven, het potje honing dat ik heb gekocht (middelste op de foto) heb ik eerst geproefd. Op het label staat zomerhoning, maar nadat de honging getest was bleek het woudhoning te zijn. Voor de "woudhoning" bezoeken de bijen de diverse bloemen die in de onderbegroeiïng van het bos bloeien. Ik had nooit verwacht dat er in dit winkeltje zoveel diverse producten zouden staan het was lastig om een keuze te maken. Ik heb woudhoning, kniepertjes en honing handzeep gekocht. De zeep maakt hij niet zelf, dit komt ergens anders vandaan: De Hutte Cosmetics. De Hutte-cosmetics is een bad-en doucheproducten bedrijf in Zuidoost Drenthe. "Wij willen ons duidelijk onderscheiden van de rest door het gebruik van natuurlijke grondstoffen in een authentieke verpakking én een origineel etiket!Wij maken onze producten met Nederlands, Drents, Fries, Gronings of Twents etiket en op aanvraag in andere dialecten of talen."

Een bezoek aan het Theehuys Anserdennen mag zeker niet ontbreken. Ze schenken daar lekkere biologische thee die je onbeperkt kunt laten bijvullen. Sommige theesmaken kun je ook kopen voor thuis. Daarnaast is er ook een vrouwtje die zelf bloemen plukt en droogt om er theezakjes van samen te stellen. Deze gevarieerde theezakjes kun je ook in het theehuis kopen, maar de voorraad is wel beperkt. Ik had de laatste zakjes, nu wachten op de nieuwe pluk. Naast thee verkopen ze ook heerlijk ijs. De anserdennen smuller moet je zeker eens proberen. Een perfecte combinatie van vanille en bosvruchten ijs en een royale hoeveelheid vers fruit dat verscheeld per seizoen. Nu ik het toch over ijs heb. Probeer ook eens overheerlijk Boerenjongens schepijs, nergens beter dan in Drenthe.




1 opmerking:

  1. Ik ben op zoek naar een recept van Heide Plag'n..weet u toevallig een recept..?!

    BeantwoordenVerwijderen