maandag 11 april 2016

Art Specially Stempel & Mixed Media Event 2016 (Zaterdag)


Ga er maar even voor zitten, want er valt een hoop te zien. Een paar dagen vóór het Art Specially event had Agitte het al over kabouters die de polonaise liepen in haar hoofd. Volgens mij komen die kabouters vandaag bij mij verder feesten. Dat krijg je waarschijnlijk van een weekend laat naar bed vroeg op en daar tussen intensief workshops volgen. Tussen de workshops door als een wervelwind langs de kraampjes om zo min mogelijk te missen van dit fantastische weekend. Alsof of dat nog niet druk genoeg is was er ook nog het ATC ruilen. Eigenlijk wilde ik dat bij 1 dag laten, maar op verzoek toch ook nog op de zondag staan ruilen. Art Specially krijgt het ieder jaar weer voor elkaar om mij nieuwe technieken te leren en mijn hoofd tolt nu van alle informatie en ideeën die ik heb gekregen hierdoor. Daarom wil ik dit alles zo snel mogelijk kwijt in mijn blog om deze ervaringen niet te vergeten. Voor mijn gevoel waren er meer workshops dan ooit en ik heb zeker niet alles kunnen doen, maar ik heb zeker mijn best gedaan en mijn persoonlijke record verbroken. Vorig jaar heb ik 16 workshops gevolgd en dit jaar zijn het er zowaar 20! Allemaal even leuk om te doen, maar er springen er toch altijd een paar uit.


Het verhaal begint al op vrijdag, de last minute voorbereidingen op de beurs. Agitte had op Facebook een oproepje geplaatst, het leek haar leuk als alle Facebook lezers een naam badge zouden maken om op te doen bij het event. Een heel leuk idee en lang heb ik er niet over na hoeven denken. Zoals idereen inmiddels wel door heeft had ik met mijn kaart de posterwedstrijd gewonnen. Het leek mij leuk om mijn badge in dezelfde stijl als de poster te maken en omdat we meestal met z'n vieren op pad gaan heb ik er gelijk 4 gemaakt in dezelfde stijl met ieder zijn eigen afbeelding. Echter toen ik ze last minute af had borrelde er nog een idee op. Om het plaatje compleet te maken leek het me leuk om ook bijpassende ATC kaartjes te maken speciaal voor dit event. Gezien de tijd die ik nog had voor dit idee heeeeel krap was heb ik het gehouden op 3 verschillende setjes kaarten met als gevolg dat ik pas om 3 uur in mijn bedje lag om er vervolgens na 4 uurtjes weer uit te moeten. Maar het was het zeker waard, we kregen veel complimenten over onze badges en zelfs de vraag waar ze te koop waren (een groter compliment bestaat haast niet) en ook de ATC kaartjes waren zeer in trek. Ik kreeg veel de vraag welke stempels ik heb gebruikt en hoe het zit met de achtergrond. De stempels zijn van Katzelkraft en de achtergrond is gestempeld met clear embossing poeder, meer hierover kun je HIER terug vinden.

Zaterdag, eerst inchecken in het hotel en toen snel naar het event. Eenmaal binnen krijg ik geen rust in mijn kont totdat ik bij mijn eerste workshop zit. We zijn achteraan begonnen met workshops van Art Specially. Bij de eerste tafel waar ik aanschoof hebben we een kaartje gemaakt met Distress ink, stencils, stempels en chloor. Hier werd ik verliefd op de stempel lap met het gewei erop. Ik heb hier ook voor het eerst met een stempel liniaal gewerkt. Dat was best handig, maar ik puzzel toch liever met clearstamps.

De volgende workshop was helemaal achteraan tegen de muur en bestond uit 2 delen. Eerst aanschuiven bij de tafel om een achtergrond te maken met Pan Pastel, cirkels en witte inkt. Daarna aan de andere tafel aanschuiven om de kaart af te maken met stempels en Derwent potloden. Deze dame staat heel leuk op de kaart en ik vond het een leuk idee om de stempel af te maken met potloden. Thuis gebruik ik eigenlijk alleen inkt. Door dit soort workshops raak ik altijd weer geïnspireerd om vaker zelf achtergronden te maken.



Lekker makkelijk allemaal workshops van Art Specially op een rij. Ik kon zo doorschuiven naar de volgende waar we een ATC kaartje hebben gemaakt met 3 kleuren Distress ink, sterren stencils, clear embossing poeder en vintage stempels.

Yes! De eerste workshop dit weekend met een (voor mij) nieuwe techniek: stempelen met water. Met de juiste materialen in huis is dit een te gekke techniek en deze workshop staat zeker in mijn top 5! We hebben speciaal papier gebruikt met een glad laagje (chromopapier). Daar hebben we 3 kleuren Distress ink op aangebracht, het blend heel mooi en droogt ook heel snel. Vervolgens kon je een stempel kiezen en in plaats van dat we deze gingen beïnkten moesten we de stempel in een nat vaatdoekje drukken. Zorg dat je een gewoon wit kartonnetje klaar hebt liggen voordat je verder gaat. Druk je natte stempel op je gekleurde achtergrond en stempel je stempel daarna meteen af op je andere kartonnetje. Je neemt met het water de inkt over van je achtergrond op een nieuw blaadje waar je weer een andere stempel op kunt afdrukken met zwarte inkt. Je kon het afdrukje daarna nog inkleuren met bijpassende kleuren Distress ink en daarna uitsnijden op hem op je achtergrondje te kunnen plakken. Echt heel leuk om te doen, ik heb papier gehaald om het thuis ook uit te proberen.

Voor de Art Specially workshops was het tijd voor pauze dus heb ik me naar de ATC hoek gehaast om mijn kaartjes te ruilen. Daarna ben ik aangeschoven bij een Stampin'Up! Daar heb ik een klein labeltje gemaakt met de timeles textures stamp set en een tiny accent punch.

Toen viel mijn oog op een fantastische workshop van Papillon Hobby, daar wilde ik best even voor staan wachten. We hebben een canvas gemaakt met hele leuke technieken. Eerst breng je Gesso aan op je canvas, terwijl je dat laat drogen ga je met zwarte inkt stempelen op wit tissuepaper. Met een medium kun je deze vastplakken op je canvas. Lekker laten drogen en ondertussen de vlinders en tekst stempelen met Versamark en zwart embossing poeder. Je kunt ze ook meteen inkleuren met Starlights metallic paint. Als je canvas droog is kun je met 2 of 3 kleuren Starlights paint je canvas inkleuren. Het is fantastisch spul om mee te werken, breng je het direct aan zijn de kleuren intens en dekkend. Breng je het verdunt met water aan is hij wat doorschijnender en zie je meer van de achtergrond ook komen de metallic elementen meer naar voren. De verf droogt ook nog eens heel snel en als hij droog is, is deze ook watervast en kun je er makkelijk overheen stempelen. Het water waar je de kwast in uitspoelt moet je niet weggooien! Je kunt het in een spuitflesje doen en dan heb je een soort glimmer mist. Na het verven heb ik nog stencils gebruikt met Memento ink en goudkleurige wax. Alleen nog de stempelafdrukjes uitknippen/ scheuren en erbij plakken. Dit vond ik de leukste workshop dit jaar!

Tijd om nog een kijkje te nemen bij de Art Specially workshops, ik kon meteen aanschuiven bij de Dylusion spray workshop. Gewoon heel simpel vershoudfolie verkreukeld in een bak leggen en spuit er 2 of 3 kleuren, leg je chromolux papier erop en laat drogen. Op een ander stukje papier kun je één of meerdere stempelafdrukjes maken en inkleuren, eventueel nog een tekst stempel erbij. Je kunt nu het plastic van je achtergrond papier afhalen. door de kreukels in het plastic krijg je een leuke speelse drukke achtergrond.

Ik had het al voorbij zien komen op Facebook, maar nu kon ik het zelf uitproberen: een landschap maken met Brusho. Geralda liet zien hoe eenvoudig het kan zijn en dat je soms het materiaal zelf al het werk moet laten doen, zo min mogelijk je penseel ermee laten bemoeien. Na 1x oefenen op een kladje mocht ik het proberen op aquarelpapier. Je maakt je penseel goed nat en neem er lekker wat pigment op van de Brusho. Je haalt je penseel een paar keer heen en weer over je papier en doe daarna zo min mogelijk met je penseel. Met enkel water kun je de bovenkant van je landschap wat lichter maken en de onderkant wat donkerder door nog wat Brusho aan te brengen. Je laat het water het werk doen door je blaadje steeds te kantelen. Voor de bomen breng je een paar strookjes water aan en stipt deze aan met een beetje Brusho, laat de kleuren zelf maar vloeien. Trek daarna met een klein penseel een klein streepje naar beneden en klaar zijn je bomen. Je kunt eventueel nog wat extra schaduw aanbrengen door nog wat Brusho aan te stippen in de boom.

Nog net op tijd om aan te schuiven bij de laatste workshop voordat Art Specially voor deze dag zijn deuren gaat sluiten (ook meteen weer een nieuwe techniek voor mij) Ik had er al veel mensen over gehoord: Gelli Plate. Nog nooit mee gewerkt en ik vond het leuk om uit te proberen. bij deze workshop werd acrylverf gebruikt op de Gelli Plates. Met een roller rol je de verf uit over je Gelli Plate en daarna druk je deze op je papier. Je kunt meerdere kleuren gebruiken en afdrukjes laten overlappen net zolang tot je het genoeg vind. Je kunt er ook nog stencils tussen leggen om meer patroontjes aan  te brengen. Het is wel een kliederboel.


Art Specially heeft zijn deuren voor vandaag gesloten, maar voor ons gaat de pret verder: workshops in het hotel! Ik heb daar nog aangeschoven bij 3 workshops. De eerste was een Engelstalige workshop waarbij we met pigment een kurksticker hebben ingekleurd. Het nadeel was dat de stickers extreem sticky zijn waardoor ze muurvast zaten aan mijn vingers en er steeds stukjes afscheurde als ik hem van mijn vinger af probeerde te halen. Het is wel een leuk kaartje geworden. Daarna nog even tot rust gekomen bij de Zentangle workshop en als laatste aangeschoven bij de workshop van Hobby compleet de Duif. We zijn daar aan de slag gegaan met Distress ink en Katzelkraft stempels. Daarna kregen we van Tante Greet een Geweldige Stempel en een kaartje waarmee we het kwartetspel konden spelen. Toen ik iedereen met hetzelfde kaartje had gevonden mocht ik met mijn team een cadeautje grabbelen bij Tante Greet, maar eerst een ludieke foto met z'n alle ;)

5 opmerkingen:

  1. Hoi,Hoi wat leuk dat je naar je zin had op de Art-Specially.
    Als je creaties zien er super leuk uit. Je naambordjes vind ik helemaal super.
    Ik heb even je creaties gekeken en niet je tekst, zal ik een andere keer doen. Beetje te veel om dat nu op dit moment te kunnen lezen.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is inderdaad wat veel tekst deze keer, maar wel aparte alinia's met bijbehorende foto dus mocht je meer over die ene kaart willen weten hoef je alleen het kleine stukje ernaast te lezen ;)

      Verwijderen
  2. Ik heb er niets meer aan toe te voegen, het was ronduit fantastisch en ben nog aan het bijkomen ervan :) en over 364 dagen mogen we weer yeah !!
    XX Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kei leuk wat je hier beschreven hebt.
    Kei leuk het idee van die badges, eigenlijk zouden we dat allemaal moeten doen. Is leuker om je bij je voornaam te roepen dan als , he jij daar ;-) Je bent goed aan de slag gegaan daar, en kei mooie resultaten gemaakt. Super. En ja, ook ik ben nog steeds onder de indruk van het hele gebeuren. Wij waren dit jaar voor het eerst een heel weekend en we hebben ontzettend veel lol gehad.
    Dus op naar het volgend jaar!
    Nog heel veel plezier van het nagenieten en tot een volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Die naamkaartjes hou ik er zeker in, het voelde gewoon prettig dat ik bij mijn naam genoemd werd :) voor mij was het de 3e keer een heel weekend en volgend jaar zeker weer!

      Verwijderen